Marco Philipsen

Marco Philipsen is 25 jaar geleden begonnen bij Mitra drankenspeciaalzaak als stagiaire in de winkel in Renkum en is inmiddels al geruime tijd de Algemeen Directeur  van het bedrijf. Het grootste gedeelte van zijn carrière was hij verantwoordelijk voor  aperitieven, non-food, wijn en in het bijzonder bier.

Zo was hij één van de eerste pioniers in Nederland op het gebied van speciaalbier en legde hierin een basis samen met craft brouwerijen van het eerste uur. Marco is internationaal Doemens Diplom-biersommelier, gaf les bij bieropleider StiBON en zijn grote drijfveer is de consument te laten genieten van de diversiteit aan mooie speciaalbieren. Het afschaffen van 6-packs in de winkels deed een hoop stof doen op waaien bij de winkels en leveranciers, maar het zorgde ervoor dat de consument kennis maakte met nieuwe bieren.

Samen met Rick Kempen schreef hij Minder Trammelant in Bierland, waarvan 50.000 boeken werden gedrukt, maakte 20.000 dvd’s over Nederlandse brouwerijen en is medeoprichter van de Dutch Beer Challenge en de Week van het Nederlands Bier.

De afgelopen jaren heeft de detailhandel het pittig en zullen de winkels zichzelf opnieuw moeten uitvinden. Deze uitdaging heeft Marco met zijn collega’s aangenomen en worden de winkels van Mitra winkels waar er voor de consument iets te beleven valt.

Bij More than Drinks Inspiration! geeft Marco Philipsen in een boeiende discussie over de toekomst van de drankenspeciaalzaak de aftrap.